Wolę się ścigać niż zakochiwać
scenariusz i reżyseria: Iga Gańczarczyk
scenariusz i dramaturgia: Martyna Wawrzyniak
scenografia: Dagmara Latała i Jacek Latała (LATALAdesign)
kostiumy: Agnieszka Klepacka i Maciej Chorąży (Bracia)
muzyka: Daniel Pigoński
choreografia: Magdalena Przybysz
obsada: Hanna Matusiak / Małgorzata Krawczenko, Natalia Wieciech, Ewa Wróblewska / Żaneta Małkowska, Maciej Cempura, Marcin Wojciechowski
premiera: 22.10.2018
współpraca merytoryczna: Agata Otrębska
prowadzenie warsztatów: Monika Just, Marta Magalska, Monika Modrzejewska-Świgulska, Anna Mrozińska-Szmajda
Spektakl powstał z inspiracji książką „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek” Eleny Favili i Francesci Cavallo. Autorki chciały stworzyć nowe baśnie dla dziewczynek, w których superbohaterkami są prawdziwe kobiety. W spektaklu przywołujemy wiele wyjątkowych kobiet i dziewczyn, zarówno z przeszłości, jak i z czasów współczesnych. To opowieści o pokonywaniu przeszkód, o podejmowaniu własnych decyzji, o nietypowych wyborach wynikających z niezgody na społeczne wzorce i oczekiwania wobec dziewczyn.
Zainteresowało nas wiele kobiecych scenariuszy i wielość ról społecznych. Buntowniczki, tupeciary to kobiety, które nie boją się mierzyć wysoko i mówić własnym głosem. O osiągnięciach większości z nich nie dowiemy się jednak w szkole. Chcemy pokazać kobiecą perspektywę, nieobecną na listach lektur, na lekcjach historii, geografii, fizyki czy matematyki. Tworzymy katalog brawurowych bohaterek (podróżniczek, odkrywczyń, aktywistek, wojowniczek), żeby pokazać jaką moc ma niezależność i siła kobiet.
Spektakl wraz z działaniami edukacyjnymi ma dać możliwość, zarówno dziewczynom, jak i chłopcom, do skonfrontowania się ze stereotypami i uprzedzeniami dotyczącymi płci, często nieuświadomionymi, przekazywanymi z pokolenia na pokolenie.
Działania warsztatowe wokół „Wolę się ścigać niż zakochiwać” traktujemy jako czas na stawianie ważnych pytań o normy i stereotypy kulturowe, jako impuls do refleksji i samodzielnego budowania światopoglądu uwzględniającego idee równości. Celem pracy jest nie tylko konfrontacja z odbiorem przedstawienia, ale i zachęta do krytycznego namysłu nad pozornymi oczywistościami. Wypracowane efekty stać się także mają w zamierzeniu twórczyń punktem wyjścia do dalszej pracy i rozmowy o spektaklu z nauczycielkami i nauczycielami.
DZIAŁANIA WARSZTATOWE:
W pierwszej części warsztatów (przed spektaklem) przyjrzymy się stereotypom, z jakimi przychodzi publiczność. Organizując „burzę mózgów” poznamy wyobrażenia na temat tego, co uchodzi na tzw. „normę” w przypadku płci („prawdziwy chłopak”, „prawdziwa dziewczyna”). Efekty działań zostaną utrwalone w formie graficznej w przestrzeni, do której dana grupa wróci po spektaklu.
Drugi etap działań warsztatowych to czas na zbieranie idei, skojarzeń i obserwacji widzów spektaklu. Praca warsztatowa w zespołach opierać się będzie na promowaniu idei równościowych, inspirowaniu do buntu wobec stereotypów kulturowych dotyczących płci poprzez gry językowe i tworzeniu haseł//sloganów//materiałów na wlepki, które mają zostać rozmieszczone na terenie szkoły. Z przygotowanych materiałów kilkuosobowe zespoły będą miały za zadanie wymyślić hasło, które będzie dla nich wyrazem idei zaprezentowanych w spektaklu.
Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.
Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl
Spektakl zagraliśmy 21 razy w 12 szkołach na terenie Łodzi i województwa łódzkiego:
SP nr 160 w Łodzi
SP nr 174 w Łodzi
SP nr 164 w Łodzi
SP nr 199 w Łodzi
SP nr 116 w Łodzi
SP nr 26 w Łodzi
SP nr 145 w Łodzi
Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Łowiczu
SP nr 5 w Konstantynowie Łódzkim
SP nr. 1 w Poddębicach
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Topoli Królewskiej
SP w Leźnicy Małej