WOLĘ SIĘ ŚCIGAĆ NIŻ ZAKOCHIWAĆ

Wolę się ścigać niż zakochiwać

 

scenariusz i reżyseria: Iga Gańczarczyk

scenariusz i dramaturgia: Martyna Wawrzyniak

scenografia: Dagmara Latała i Jacek Latała (LATALAdesign)

kostiumy: Agnieszka Klepacka i  Maciej Chorąży (Bracia)

muzyka: Daniel Pigoński

choreografia: Magdalena Przybysz

obsada: Hanna Matusiak / Małgorzata Krawczenko, Natalia Wieciech, Ewa Wróblewska / Żaneta Małkowska, Maciej Cempura, Marcin Wojciechowski

premiera: 22.10.2018

współpraca merytoryczna: Agata Otrębska

prowadzenie warsztatów: Monika Just, Marta Magalska, Monika Modrzejewska-Świgulska, Anna Mrozińska-Szmajda

 

Spektakl powstał z inspiracji książką „Opowieści na dobranoc dla młodych buntowniczek” Eleny Favili i Francesci Cavallo. Autorki chciały stworzyć nowe baśnie dla dziewczynek, w których superbohaterkami są prawdziwe kobiety. W spektaklu przywołujemy wiele wyjątkowych kobiet i dziewczyn, zarówno z przeszłości, jak i z czasów współczesnych. To opowieści o pokonywaniu przeszkód, o podejmowaniu własnych decyzji, o nietypowych wyborach wynikających z niezgody na społeczne wzorce i oczekiwania wobec dziewczyn.

Zainteresowało nas wiele kobiecych scenariuszy i wielość ról społecznych. Buntowniczki, tupeciary to kobiety, które nie boją się mierzyć wysoko i mówić własnym głosem. O osiągnięciach większości z nich nie dowiemy się jednak w szkole. Chcemy pokazać kobiecą perspektywę, nieobecną na listach lektur, na lekcjach historii, geografii, fizyki czy matematyki. Tworzymy katalog brawurowych bohaterek (podróżniczek, odkrywczyń, aktywistek, wojowniczek), żeby pokazać jaką moc ma niezależność i siła kobiet.

Spektakl wraz z działaniami edukacyjnymi ma dać możliwość, zarówno dziewczynom, jak i chłopcom, do skonfrontowania się ze stereotypami i uprzedzeniami dotyczącymi płci, często nieuświadomionymi, przekazywanymi z pokolenia na pokolenie.

Działania warsztatowe wokół „Wolę się ścigać niż zakochiwać” traktujemy jako czas na stawianie ważnych pytań o normy i stereotypy kulturowe, jako impuls do refleksji i samodzielnego budowania światopoglądu uwzględniającego idee równości. Celem pracy jest nie tylko konfrontacja z odbiorem przedstawienia, ale i zachęta do krytycznego namysłu nad pozornymi oczywistościami. Wypracowane efekty stać się także mają w zamierzeniu twórczyń punktem wyjścia do dalszej pracy i rozmowy o spektaklu z nauczycielkami i nauczycielami.

DZIAŁANIA WARSZTATOWE:

W pierwszej części warsztatów (przed spektaklem) przyjrzymy się stereotypom, z jakimi przychodzi publiczność. Organizując „burzę mózgów” poznamy wyobrażenia na temat tego, co uchodzi na tzw. „normę” w przypadku płci („prawdziwy chłopak”, „prawdziwa dziewczyna”). Efekty działań zostaną utrwalone w formie graficznej w przestrzeni, do której dana grupa wróci po spektaklu.

Drugi etap działań warsztatowych to czas na zbieranie idei, skojarzeń i obserwacji widzów spektaklu. Praca warsztatowa w zespołach opierać się będzie na promowaniu idei równościowych, inspirowaniu do buntu wobec stereotypów kulturowych dotyczących płci poprzez gry językowe i tworzeniu haseł//sloganów//materiałów na wlepki, które mają zostać rozmieszczone na terenie szkoły. Z przygotowanych materiałów kilkuosobowe zespoły będą miały za zadanie wymyślić hasło, które będzie dla nich wyrazem idei zaprezentowanych w spektaklu.

Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Więcej informacji na stronie: www.dorman.e-teatr.pl

Spektakl zagraliśmy 21 razy w 12 szkołach na terenie Łodzi i województwa łódzkiego:

SP nr 160 w Łodzi

SP nr 174 w Łodzi

SP nr 164 w Łodzi

SP nr 199 w Łodzi

SP nr 116 w Łodzi

SP nr 26 w Łodzi

SP nr 145 w Łodzi

Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Łowiczu

SP nr 5 w Konstantynowie Łódzkim

SP nr. 1 w Poddębicach

Samorządowa Szkoła Podstawowa w Topoli Królewskiej

SP w Leźnicy Małej