Konferencje / Conferences

English below

8 października 2024

17:30 – 18:15 | Mała Scena
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne

WYKŁAD MISTRZOWSKI

dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. UMK (ona/jej)
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu (Polska)
Teatr dla dzieci w świetle współczesnych praktyk artystycznych

18:30 – 19:30 | Mała Scena
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

WYKŁAD MISTRZOWSKI

Hakan Silahsızoğlu (on/jego)
Watermans Arts Centre (Wielka Brytania), Atta Festival (Turcja), Eurodram. European network for drama in translation
Jak produkować i programować (między)narodowe wydarzenia popularyzujące teatr młodego widza

9 października 2024

09:00 – 11:30 | Mała Scena
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

SZTUKI PERFORMATYWNE DLA DZIECI I MŁODZIEŻY NA ŚWIECIE

dr Paweł Gałkowski (on/jego)
Art Fraction Foundation (Polska), ASSITEJ Polska, Small Size Network
Podmiotowość dzieci w praktyce teatru dla najmłodszych widzów – prezentacja projektu

mgr Sian MacGregor (ona/jej)
University of Aberdeen (Wielka Brytania), Imaginate (Wielka Brytania)
Razem z widzami: tworzenie zawodowego teatru i widowisk prezentujących taniec we współpracy z dziećmi w Szkocji

Jeremy Turner (on/jego)
Aberystwyth University (Wielka Brytania), Cwmni Theatr Arad Goch (Wielka Brytania)
Czas mija – teatr z perspektywy dziecka

Viktorija Kovac (ona/jej)

Cosmic Fishing Theatre (Kanada), ASSITEJ Canada (Kanada)

Artystyczne spotkania z performansami immersyjnymi

mgr Abdul Latief Apriaman (on/jego)
Sasak Puppetry Foundation (Indonezja), Nahdlatul Ulama University of West Nusa Tenggara (Indonezja)
Sibatur; Działalność edukacyjna oparta na kulturze lokalnej

DYSKUSJA

12:00 – 14:30 | Sala Prób
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne

EDUKACJA I PARTYCYPACJA

dr Katarzyna Chmara-Collins (ona/jej)
Teatr Kameralny im. Wandy Rucińskiej w Bydgoszczy (Polska)
Sprawczość teatru ukierunkowanego na widza najmłodszego i dorastającego – czy teatr zmienia rzeczywistość?

mgr Paulina Kajdanowicz (ona/jej)
Szkoła Doktorska Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie (Polska)
Tworzenie w przestrzeni dobrostanu. O współczesnym teatrze młodzieżowym w perspektywie pedagogiki teatru

mgr inż. Ada Tabisz (ona/jej)
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu (Polska)
Teatr terapeutyczny dla dzieci

Sandra Kubiak (ona/jej)
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (Polska)
Tam gdzie spotyka się teatr i realna pomoc czyli Psychodram jako forma pracy z młodzieżą

dr hab. Małgorzata Budzowska, prof. UŁ (ona/jej)
Uniwersytet Łódzki (Polska)
Teatr partycypacyjny dla dzieci i młodzieży – perspektywa ekozofii i pedagogiki krytycznej

DYSKUSJA

12:30 – 14:30 | Mała Scena
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

(DOBRE) PRAKTYKI

mgr Agnieszka Błaszczak (ona/jej, oni/ich)
Akademia Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie – Filia we Wrocławiu (Polska)
Skończyć z niebezpieczną klasyką!

Zuzanna Madurska (ona/jej)
Uniwersytet Wrocławski (Polska)
Trzylatki na widowni, odgrywanie strzałów na scenie – o rozdźwięku między konwencją a możliwościami percepcyjnymi grupy odbiorczej na podstawie spektaklu „Gdzie jest Tata?”

mgr Monika Czajkowska (ona/jej)
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera w Łodzi (Polska), Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
Research jako postawa pracy nad sztuką teatralną dla osób nastoletnich

DYSKUSJA

18:00 – 19:30 | Sala Prób
Interdyscyplinarny Panel Dyskusyjny

10 października 2024

09:00 – 11:30 | Sala Konferencyjna
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne

(DOBRE) PRAKTYKI

mgr Weronika Żyła (ona/jej)
Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznych, Uniwersytet Łódzki (Polska)
Jak tworzyć teatr dla Gen Alpha? Potencjał najnowszych technologii w teatrze dla najmłodszych

mgr Ilze Klavina (ona/jej)
Strategie komunikacji w dramaturgii sztuk widowiskowych ukierunkowanych na widza młodego

Emilie Weisse (ona/jej)
Emilie Weisse Circustheater (Królestwo Niederlandów)
Be kind. Kooperacja między sztuką i nauką

mgr Lidia Iwanowska-Szymańska (ona/jej)
Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie (Polska)
Teatr w muzeum na przykładzie happeningu pt. „Wanna dobrych myśli” i nocnego spektaklu edukacyjno-interaktywnego dla dzieci i opiekunów „Misja Taurus 1777

DYSKUSJA

09:00 – 11:00 | Sala Prób
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

EDUKACJA I PARTYCYPACJA

dr inż. Joanna Nowicka (ona/jej)
Akademia Nauk Stosowanych Angelusa Silesiusa w Wałbrzychu (Polska)
Wykorzystanie teatru w nauczaniu matematyki

dr Agata Drwięga (ona/jej)
Teatr Animacji (Polska)
Edukacyjny potencjał teatru dla dzieci – wyzwania i możliwości

mgr Daniel Arbaczewski (on/jego)
Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie (Polska), Muzeum Interaktywne Centrum Edukacji Teatralnej MICET (Polska)
Nie ma jednego klucza

DYSKUSJA

12:00 – 14:30 | Sala Prób
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

EDUKACJA I PARTYCYPACJA

mgr Piotr Majewski (on/jego)
Stowarzyszenie Teatrów Nieinstytucjonalnych STeN w Krakowie (Polska)
Twórczy dialog: połączenie teatru młodzieżowego i profesjonalnego jako nowy model pracy z młodymi aktorami

dr Uroš Isak Mladenović (on/jego)
Teleport Theatre (Serbia), Children Theatre Subotica (Serbia)
Czy widzisz mnie?

mgr Oskar Lasota
Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (Polska)
Działania performatywne jako element pracy warsztatowej z dziećmi i młodzieżą w mieście bez stałego dostępu do sztuki

mgr Dorota Ogrodzka (ona/jej)
Stowarzyszenie Pedagogów Teatru (Polska)
Wystawa performatywna jako praktyka głębokiej partycypacji. Przykład Młodzieżowej Koalicji Performatywnej na Czas Chaosu

DYSKUSJA

18:00 – 19:30 | Sala Prób
Interdyscyplinarny Panel Dyskusyjny

11 października 2024

09:00 – 11:30 | Sala Prób
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

DOSTĘPNOŚĆ

mgr Isabel Schwenk (ona/jej)
Język prosty w teatrze młodego widza

dr Paula Gotelip (ona/jej)
Centro Brasileiro de Teatro para Infancia e Juventude (Brazylia)
Otwieranie teatru na neuroróżnorodność dzieci I młodzieży

mgr Rosalind Sanderson (ona/jej, oni/ich)
Edinburgh Children’s Hospital Charity (Wielka Brytania)
Popularyzowanie teatru dla dzieci na oddziałach pediatrii: perspektywa animatorów sztuki

mgr Alicja Morawska-Rubczak (ona/jej)
Art Fraction Foundation (Polska)
Przeciwko wykluczeniu: europejskie sieci współpracy na rzecz młodej widowni sztuk widowiskowych

Leopoldo Josué Espinoza Monroy (on/jego)
Nahuales Teatro (Meksyk)
Korzenie i szepty: mobilny zaangażowany samodzielny projekt teatralny

DYSKUSJA

12:30 – 15:00 | Sala Prób
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy teoretyczne
Teatr i Sztuki Performatywne dla Dzieci i Młodzieży – perspektywy praktyczne

FINANSOWANIE PROGRAMOWANIE I PRODUKCJA WYDARZEŃ

mgr Therese Kearns (ona/jej)
Queen Margaret University Edinburgh (Wielka Brytania), Imagintae (Wielka Brytania)
Umieszczając prawa dziecka w centrum polityki i praktyk kulturalnych: Imaginate jako studium przypadku

mgr Anna Kierkosz (ona/jej)
Teatr Guliwer (Polska), Związek Kompozytorów Polskich (Polska), Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich” (Polska), Uniwersytet Warszawski (Polska)
Dla dzieci czy z dziećmi? Jak tworzyć spektakle, wydarzenia i festiwale, skutecznie angażujące dzieci i młodzież

Marta Kurowska (ona/jej)
Fundacja t: (Polska)
Współczynnik czułości

mgr Ilija Tatić (on/jego)
International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)
Produkcja festiwalu teatralnego – nieustanne wyzwania

dr Zoran Đerić (on/jego)
International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)
Koncepcja artystyczna i kryteria selekcji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów dla Dzieci, Subotica (Serbia)

dr hab. Marijana Prpa Fink, prof. Academy of Arts – Novi Sad (ona/jej)
Academy of Arts – Novi Sad (Serbia), Theatre Art Research Forum for Children and Youth in Subotica (Serbia)
15-lecie forum naukowego podczas 31. edycji International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)

DYSKUSJA

17:30 – 19:00 | Sala Prób
Interdyscyplinarny Panel Dyskusyjny

English

8 October 2024

17:30 – 18:15 | Small Stage
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives

MASTER LECTURE

dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. UMK (she/her)
Nicolaus Copernicus University in Toruń (Poland)
Theatre for children in the context of contemporary artistic practices

18:30 – 19:30 | Small Stage
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

MASTER LECTURE

Hakan Silahsızoğlu (he/him)
Watermans Arts Centre (The United Kingdom of Great Britan), Atta Festival (Türkiye), Eurodram. European network for drama in translation
How to produce and programme TYA (inter)national productions

9 October 2024

09:00 – 11:30 | Small Stage
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

PERFORMATIVE ARTS FOR CHILDREN AND YOUNG PEOPLE AROUND THE WORLD

Paweł Gałkowski, PhD (he/him)
Art Fraction Foundation (Poland), ASSITEJ Poland, Small Size Network
Children as agents in Early Years Theatre practice – project presentation

Sian MacGregor, MLitt (she/her)
University of Aberdeen (The United Kingdom of Great Britan), Imaginate (The United Kingdom of Great Britan)
Alongside the audience: making professional theatre and dance collaboratively with children in Scotland

Jeremy Turner, BA (he/him)
Aberystwyth University (The United Kingdom of Great Britan), Cwmni Theatr Arad Goch (The United Kingdom of Great Britan)
Time flies – children’s perspectives on theatre

Viktorija Kovac, BA (she/her)
Cosmic Fishing Theatre (Canada), ASSITEJ Canada
Artistic encounters to immersive performances

Abdul Latief Apriaman, MSSc (he/him)
Sasak Puppetry Foundation (Indonesia), Nahdlatul Ulama University of West Nusa Tenggara (Indonesia)
Sibatur: Literacy movement based on local culture

DISCUSSION

12:00 – 14:30 | Rehearsal Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives

EDUCATION AND PARTICIPATION

Katarzyna Chmara-Collins, ArtD (she/her)
The Wanda Rucińska Chamber Theatre in Bydgoszcz (Poland)
Influence of theatre aimed at children and young adults – does it change the reality?

Paulina Kajdanowicz, MA (she/her)
The Doctoral School of the Jan Długosz University in Częstochowa (Poland)
Creating in well-being space. about contemporary youth theatre in the context of Theatre Pedagogy

Ada Tabisz, MEng (she/her)
The Stanisław Wyspiański National Academy of Theatre Arts in Kraków – Branch in Wrocław (Poland)
Therapeutic theatre for children

Sandra Kubiak (she/her)
The Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz (Poland)
Where theatre and real help meet or psychodrama as the technique of work with youth

dr hab. Małgorzata Budzowska, prof. UŁ
University of Łódź (Poland)
Participative theatre for children and young people – the context of ecozophy and critical pedagogy

DISCUSSION

12:30 – 14:30 | Small Stage
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

(GOOD) PRACTICES

Agnieszka Błaszczak, MA (she/her, they/them)
The Stanisław Wyspiański National Academy of Theatre Arts in Kraków – Branch in Wrocław (Poland)
End with a dangerous classic!

Zuzanna Madurska (she/her)
University of Wrocław (Poland)
Three-year-olds in the audience, playing shooting on the stage – about the gap between the convention and the perceptual abilities of audience on the basis of the performance “Where is dad?”

mgr Monika Czajkowska, MA (she/her)
The Leon Schiller National Film, Television and Theatre School in Łódź (Poland), The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw (Poland)
Research as a basis during work on drama for teenagers

DISCUSSION

18:00 – 19:30 | Rehearsal Room
Interdisciplinary Panel Discussion

10 October 2024

09:00 – 11:30 | Conference Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives

(GOOD) PRACTICES

Weronika Żyła, MA (she/her)
Doctoral School in Humanities, University of Łódź (Poland)
How to produce theatre for Gen Alpha? Potential of the latest technologies in theatre for the Youngest

Ilze Klavina, MA (she/her)
Communicative ways offered by dramaturgy in performing arts for young audience

Emilie Weisse (she/her)
Emilie Weisse Circustheater (The Netherlands)
Be kind. A collaboration between art and science

Lidia Iwanowska-Szymańska, MA (she/her)
The Royal Łazienki Museum in Warsaw (Poland)
Theatre in museum on the examples of happening “The Bath of Good Thoughts” and the nighttime educational and interactive performance for children and their caregivers “Taurus Mission 1777”

DISCUSSION

09:00 – 11:00 | Rehearsal Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

EDUCATION AND PARTICIPATION

Joanna Nowicka, EngD (she/her)
The Angelus Silesius Academy of Applied Sciences in Wałbrzych (Poland)
The use of theatre in teaching mathematics

Agata Drwięga, PhD (she/her)
Animation Theatre (Poland)
Educational potential of theatre for children – challenges and possibilities

Daniel Arbaczewski, MA (he/him)
The Helena Modrzejewska National Stary Theatre in Kraków (Poland), Interactive Museum Theatre Education Centre MICET (Poland)
There is not one key

DISCUSSION

12:00 – 14:30 | Rehearsal Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

EDUCATION AND PARTICIPATION

Piotr Majewski, MA (he/him)
Association of Non-Institutional Theatres STeN in Kraków (Poland)
Creative dialogue: Combination of youth and professional theatre as a model of work with young actors

Uroš Isak Mladenović, ArtD (he/him)
Teleport Theatre (Serbia), Children Theatre Subotica (Serbia)
Can you see me?

Oskar Lasota, MA (he/him)
The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw (Poland)
Performative actions as an element of workshop for children and young people in the city without constant access to art

Dorota Ogrodzka, MA (she/her)
Association of Theatre Pedagogues (Poland)
Performative exhibition as a practice of deep participation. The example of Youth Performative Coalition at the Time of Chaos

DISCUSSION

18:00 – 19:30 | Rehearsal Room
Interdisciplinary Panel Discussion

11 October 2024

09:00 – 11:30 | Rehearsal Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

ACCESSIBILITY

Isabel Schwenk, MA (she/her)
Plain language in theatre for young audiences

Paula Gotelip, PhD (she/her)
Centro Brasileiro de Teatro para Infancia e Juventude (Brasil)
Theatre mediation for neurodivergent children and young people

Rosalind Sanderson, MA (she/her, they/them)
Edinburgh Children’s Hospital Charity (The United Kingdom of Great Britan)
Delivering children’s theatre in paediatric healthcare: an Arts Coordinators perspective

Alicja Morawska-Rubczak, MA (she/her)
Art Fraction Foundation (Poland)
Against exclusion: European networks for young audiences of performing arts

Leopoldo Josué Espinoza Monroy, BLitt (he/him)
Nahuales Teatro (Mexico)
Roots and Whispers: A movable, community and self-managed theatre project

DISCUSSION

12:30 – 15:00 | Rehearsal Room
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Theoretical Perspectives
Theatre and Performative Arts for Children and Young People – Practical Perspectives

FINANCING, PROGRAMMING AND PRODUCTION OF EVENTS

Therese Kearns, MA (she/her)
Queen Margaret University Edinburgh (The United Kingdom of Great Britan), Imagintae (The United Kingdom of Great Britan)
Putting children’s rights at the heart of cultural policy and practice: A case study of Imaginate

Anna Kierkosz, MA (she/her)
The Guliwer Theatre (Poland), Association of Polish Composers (Poland), “Music Is for Everyone” Foundation (Poland), University of Warsaw (Poland)
For children or with children? How to produce performances, events and festivals which include children and young people successfully

Marta Kurowska (ona/jej)
t: Foundation (Poland)
Tenderness factor

Ilija Tatić, MA (he/him)
International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)
Producing a theatre festival – eternal challenge

Zoran Đerić, PhD (on/jego)
International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)
The concept and the selection criteria of International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)

dr hab. Marijana Prpa Fink, prof. Academy of Arts – Novi Sad (she/her)
Academy of Arts – Novi Sad (Serbia), Theatre Art Research Forum for Children and Youth in Subotica (Serbia)
15 years of the Theatre Art Research Forum for Children and Youth at the 31st International Festival of Children’s Theatres, Subotica (Serbia)

DISCUSSION

17:30 – 19:00 | Rehearsal Room
Interdisciplinary Panel Discussion