RONJA, CÓRKA ZBÓJNIKA

Ronja, córka zbójnika

 

Astrid Lindgren

tłumaczenie: Julita Grodek

premiera: 27.02.2016

 

adaptacja: Alison Gregory

reżyseria: Karolina Maciejaszek

scenografia: Marika Wojciechowska

muzyka: Piotr Klimek

występują: Danuta Kołaczek, Małgorzata Krawczenko, Żaneta Małkowska, Hanna Matusiak, Anna Sztuder-Mieszek, Natalia Wieciech, Ewa Wróblewska, Łukasz Batko, Łukasz Bzura, Krzysztof Ciesielski

 

Spektakl powstał z myślą o widzach w wieku 7-12 lat.

Czas trwania: 1 godzina i 45 minut z przerwą

 

„Ronja, córka zbójnika” to opowieść o miłości silniejszej niż wojna i o dzieciach mądrzejszych od dorosłych. Ronja i Birk – dziewczynka
i chłopiec pochodzący z dwóch walczących ze sobą na śmierć i życie rodów zbójnickich – wbrew rodzicom staja się sobie bardzo bliscy. Para łobuzów buntuje się przeciwko światu dorosłych – rzeczywistości konfliktu, rozbojów i wzajemnej nienawiści. Astrid Lindgren, kultowa autorka literatury dziecięcej, przedstawia temat w sposób daleki od uproszczeń, zachęcając dzieci do zadawania pytań i myślenia wykraczającego poza schematy. Historia o epickim rozmachu, pełna przygód w lesie zamieszkałym przez dzikie stwory, ma formę zbójeckiej ballady łączącej teatr żywego planu z elementami teatru lalek.

 

Nauczycielom i ich uczniom, rodzicom i dzieciom „Ronja, córka zbójnika” dostarczy tematów do rozmowy o postawach i wartościach takich jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunku dla innych ludzi, odróżnianiu dobra od zła. Spektakl – podobnie jak i powieść – konfrontuje z przeciwstawnymi pojęciami przyjaźni i wrogości, miłości i nienawiści, uczy przełamywania stereotypów, rozwiązywania konfliktów, poszukania konstruktywnych rozwiązań we współdziałaniu i tym, co łączy, a nie dzieli.

 

Powieść  Astrid Lindgren  „Ronja, córka zbójnika” znalazła się na ZŁOTEJ LIŚCIE książek polecanych przez Fundację „ABCXXI Cała Polska czyta dzieciom”, mamy nadzieję, że jej sceniczna adaptacja przygotowana przez Teatr Pinokio w Łodzi spotka się również
z uznaniem dzieci, rodziców, nauczycieli i wychowawców.

 

Z recenzji:

”Karolina Maciejaszek potraktowała ostatnią powieść Lindgren na poważnie i wydestylowała to, co istotne. Podała to za pomocą środków, które są atrakcyjne dla widza bez względu na wiek, co chwila przypominając o teatralności zdarzeń. Akcja biegnie wartko, podzielona na wyciemniane sceny, co pozwala różnicować dramaturgię i tonację akcji na mniejszych odcinkach czasu i utrzymać uwagę młodego widza.”

Łukasz Kaczyński, „Dziennik Łódzki”

 


newsletter